De doorsteek van het Westerhoutplein wordt veiliger en overzichtelijker. Het college van Beverwijk heeft een aangepast ontwerp medio mei vastgesteld. Tijdens de inspraak heeft de gemeente 42 reacties ontvangen op de plannen voor een verbeterde doorsteek tussen de Westerhoutweg en de Duinwijklaan.

De huidige inrichting van de doorsteek van het Westerhoutplein is onduidelijk waardoor er gevaarlijke verkeersituaties kunnen ontstaan. Om te zorgen voor een veiligere verkeerssituatie hebben wij een ontwerp gemaakt voor een nieuwe inrichting van de verkeersdoorsteek op het Westerhoutplein.

Inspraakverslag

Omwonenden konden sinds december 2023 reageren op het voorlopig ontwerp van de doorsteek Westerhoutplein. Deze reacties zijn waar mogelijk verwerkt in de plannen. Het verslag en het aangepaste ontwerp zijn hieronder te downloaden. In het verslag zijn alle opmerkingen en vragen opgenomen. De insprekers ontvangen zelf via een mail hun eigen inspreeknummer. Hiermee kunnen zij hun reactie en de antwoorden op hun vragen terugvinden.

Definitief ontwerp

Het ontwerp is in mei 2024 door het college van burgemeester en wethouders vastgesteld. Dit betekent dat het voorlopig ontwerp nu is veranderd in een definitief ontwerp. Met dit definitieve ontwerp kunnen we beginnen met de voorbereiding van de werkzaamheden. Er is nog geen uitvoeringsdatum. Zodra we meer weten over de uitvoering, informeren we de buurt hierover.

Twee veelgehoorde onderwerpen

In de 42 reacties kwamen twee onderwerpen veelvuldig aan bod. Die worden hieronder nader toegelicht. De rest van de reacties (en beantwoording) kunt u lezen in het verslag.

  • Parkeerplaatsen Zeestraat: In het oorspronkelijke ontwerp hebben we twee parkeerplaatsen uit de Zeestraat verplaatst naar de Vondellaan. Aan de hand van uw reacties zijn we op zoek gegaan naar een beter alternatief. Dat hebben we mede door de hulp van de bewoner van Zeestraat 153 gevonden. Hierdoor kunnen we de twee parkeerplaatsen in de Zeestraat zelf compenseren. We denken hiermee tegemoet te komen aan de bezwaren. U kunt de nieuwe parkeerplaatsen vinden in het aangepaste ontwerp op de website.
  • Snelheid blijft 50 km/u: We kunnen het besluit niet nemen om van de belangrijke verkeersaders Zeestraat en Vondellaan 30km/u-wegen te maken. Deze besluiten moeten we integraal behandelen voor heel Beverwijk. We werken aan een plan waarin we dit soort verkeersaders beoordelen. Dat valt echter buiten dit project.

Wat de aanpak van het te snelle verkeer betreft, hebben we diverse snelheid remmende maatregelen overwogen, zoals drempels en zebrapaden. De conclusie is dat het op de locatie van de Zeestraat en Vondellaan alleen maar tot schijnveiligheid zou leiden. Mogelijk leveren deze maatregelen zelfs meer gevaarlijke situaties op vanwege het beperkte zicht in de bocht.

We hebben het zicht verbeterd door de voetgangersoversteek en de doorsteek verder naar het centrum te verplaatsen. U kunt hierdoor verder de Zeestraat inkijken, waardoor de situatie iets overzichtelijker is geworden.

Doorsteek wordt één richting

De grootste wijziging is de verandering van tweerichtingsverkeer naar een weg voor eenrichtingsverkeer. Hierdoor kunt u niet meer direct vanuit de Duinwijklaan en Zeestraat naar de Vondellaan rijden. Om naar de Vondellaan te rijden, kunt u omdraaien op de rotonde.

Fietspad gescheiden van nieuwe rijbaan

Het nieuwe ontwerp is bedoeld om de verkeersveiligheid te vergroten. Daarom komt er ook een vrijliggend fietspad dat aansluit op de doorfietsroute, de Duinwijklaan en de Zeestraat. Met deze aanpassing willen wij het voor fietsers zo overzichtelijk, duidelijk en veilig mogelijk maken.

Meer ruimte voor groen

De aangepaste situatie creëert meer ruimte voor groenvakken op de Zeestraat, Duinwijklaan en Vondellaan. De bestaande bomen blijven behouden en er komt ruimte voor het aanplanten van twee extra bomen, één in de Vondellaan en één in de Duinwijklaan. Daarbij komt er ruimte naast de doorsteek voor een groenstrook met vier nieuwe bomen. 

Bel of mail ons bij vragen 

Wilt u meer weten? Dan kunt u contact opnemen met projectleider Tim Verhoef via (0251) 256 256 of t.verhoef@beverwijk.nl.