Veelgestelde vragen Mijn Inkomen
Hieronder vindt u de meest gestelde vragen over Mijn Inkomen.
Wat kan ik met Mijn Inkomen?
- Bekijken van uw uitkeringsspecificatie. Ook zijn al uw eerdere uitkeringsspecificaties in te zien (van de afgelopen zes jaren).
- Bekijken van uw jaaropgave. Ook eerdere jaaropgaven vindt u hier.
- Digitaal doorgeven van wijzigingen in uw situatie. Dit gaat om wijzigingen in bijvoorbeeld uw financiën, uw werk, uw woonsituatie of als u naar het buitenland gaat.
- Heeft u een uitkering, maar ook inkomsten uit werk? En bent u door de gemeente benaderd om uw inkomsten via Mijn Inkomen door te geven? Geef uw inkomsten dan elke maand door via Mijn Inkomen. In de handleiding ‘Hoe geef ik inkomsten door?’ wordt uitgelegd hoe dat werkt. Bent u nog niet benaderd door de gemeente? Lever de inkomstenverklaringen dan op dezelfde manier in als nu.
- Tenslotte ziet u de betalingen en het opgebouwde vakantiegeld.
Kan ik Mijn Inkomen ook gebruiken op mijn smartphone of tablet?
Jazeker. Mijn Inkomen kunt u ook gebruiken op uw smartphone of tablet. Ook dan logt u in met uw DigiD.
Krijg ik mijn uitkeringsspecificaties en jaaropgave ook nog per post?
Nee, u kunt de gegevens opzoeken in Mijn Inkomen. Wilt u de gegevens bewaren voor uw eigen administratie, dan kunt u de gegevens downloaden en eventueel printen.
Welke gegevens kunt u zelf aanpassen in Mijn Inkomen?
U kunt uw e-mailadres of telefoonnummer zelf aanpassen in Mijn Inkomen. Hoe u de gegevens kunt aanpassen staat in de handleiding onder ‘Mijn profiel’.
Hoelang kan ik gegevens in Mijn Inkomen terugzien?
U kunt de uitkeringsspecificaties en de jaaropgaven tot zes jaar terug bekijken in Mijn Inkomen. Betalingen kunt u tot één jaar terug bekijken in Mijn Inkomen.
Waarom heb ik mijn betaling nog niet ontvangen?
Het kan zijn dat in Mijn Inkomen staat dat er een storting is gedaan, maar dat u deze betaling nog niet heeft ontvangen op uw bankrekening. De verwerkingsdatum die u ziet in Mijn Inkomen is de datum van de verwerking door de gemeente. Het kan daarom enkele dagen duren voordat de betaling wordt bijgeschreven op uw bankrekening door de bank.
Wordt uw uitkering via een ander aan u betaald? Zoals budgetbeheer of bewindvoering? Dan kan het enkele dagen langer duren voordat het geld op uw bankrekening staat. Neem voor vragen contact op met de persoon die de uitkering aan u (door)betaalt.
Waarom krijgen mijn partner en ik beiden apart een jaaropgave?
Als u samen met uw partner een bijstandsuitkering ontvangt, dan wordt aan ieder de helft toegerekend. U krijgt dus allebei een eigen jaaropgave voor dat deel dat u persoonlijk aan bijstand heeft ontvangen. Om uw eigen jaaropgave te kunnen bekijken moeten u en uw partner apart inloggen in Mijn Inkomen.
Wie is verplicht wijzigingen door te geven?
Wie is verplicht wijzigingen door te geven?
Iedereen die een uitkering ontvangt is verplicht wijzigingen door te geven. Bent u gehuwd of samenwonend, dan bent u beiden verplicht wijzigingen door te geven. In het laatste geval kan de wijziging in Mijn Inkomen wel door één partner worden doorgegeven en hoeft dat niet door beiden te worden gedaan.
Wanneer moet ik wijzigingen doorgeven?
Als er wijzigingen zijn in uw situatie, dan moet u dit doorgeven via Mijn Inkomen. Het gaat om wijzigingen die van invloed kunnen zijn op uw recht op bijstand en/of bijzondere bijstand. Als u twijfelt of u een wijziging door moet geven, neemt u contact op met uw contactpersoon bij de gemeente. Een verandering moet u op tijd doorgeven. In elk geval binnen een week nadat de wijziging plaatsvindt.
Voorbeelden van wijzigingen zijn:
- U heeft een (nieuwe) baan gevonden
- U ontvangt studiefinanciering
- U ontvangt alimentatie (meer of minder)
- U ontvangt een andere uitkering/ander inkomen
- U gaat pensioen ontvangen
- U ontvangt een erfenis of schenking
- U ontvangt inkomsten uit heffingskortingen van de Belastingdienst (niet zorg- en/of huurtoeslag)
- U koopt of verkoopt een auto, motor, scooter of een ander voertuig
- U gaat verhuizen
- U gaat in detentie
- U wordt opgenomen in een (verpleeg)inrichting
- De samenstelling van uw gezin verandert
- U gaat samenwonen
- U gaat scheiden
- Een inwonend kind wordt 18 of 21 jaar
- Uw inwonende meerderjarige kinderen beginnen of stoppen met een studie
Wat zijn de gevolgen als ik een wijziging te laat doorgeef?
De gemeente moet op tijd kunnen beoordelen of u recht heeft op een uitkering en hoe hoog die uitkering is. Daarom moet u veranderingen in uw persoonlijke situatie zo snel mogelijk en uiterlijk binnen een week doorgeven. Doet u dit niet, dan ontvangt u misschien een te hoge uitkering, die u dan later weer terug moet betalen. De gemeente kan u ook een boete opleggen, als u de wijzigingen niet direct doorgeeft.
Waar kan ik terecht met een vraag over mijn DigiD?
Voor al uw vragen over DigiD kunt u terecht op de website van DigiD. Of neem contact op via:
Telefoon: bel op werkdagen van 8.00 tot 22.00 uur naar: 088 123 65 55 (lokaal tarief).
E-mail: Mail uw vraag naar: info@digid.nl. Zet uw e-mail en telefoonnummer in de mail. Zet nooit uw gebruikersnaam en wachtwoord van DigiD in de mail.
X: stuur een X (voorheen tweet) naar @digidwebcare.
Kan ik hulp krijgen?
U kunt, van maandag tot en met vrijdag tussen 09:00-13:00 uur, bellen met het Sociaal team via 0251 - 508 050 of mailen naar info@sociaalteambeverwijk.nl.
Ook kunt u langskomen bij het Info & Aanmeldpunt van het Sociaal team. Ook dit is elke maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 13:00 uur in het buurthuis Wijk aan Duin (Wilgenhoflaan 2c).
Let op! Het kan zijn dat u even moet wachten tot u aan de beurt bent.
Voor alle andere vragen, neemt u contact op met uw contactpersoon.
U kunt bellen naar 0251 - 256 256 op maandag tot en met vrijdag van 08.30 - 17.00 uur of mailen naar info@beverwijk.nl.