Gemeente Beverwijk ontvangt regelmatig klachten over storingen aan de openbare verlichting. Vaak duurt het lang voordat de problemen opgelost zijn. In veel gevallen gaat dit om storingen in het combinet van Liander. In dit artikel leggen we uit wat de rol van de gemeente is en waarom het soms lang duurt voordat het probleem verholpen is. 

Er liggen in de gemeente Beverwijk verschillende kabels voor de openbare verlichting. Ongeveer de helft van deze kabels is eigendom van de gemeente Beverwijk. De andere helft van deze kabels is eigendom van Liander. Aan de kabels van Liander mag de gemeente Beverwijk niet werken. 

Helaas zijn er momenteel een aantal hardnekkige storingen aan de openbare verlichting die is aangesloten op het combinet van Liander. Omdat de gemeente niet aan deze kabels mag werken, is de gemeente van Liander afhankelijk voor het oplossen van deze storingen. 

Hieronder leest u het antwoord op de meest gestelde vragen. 

Wat doet de gemeente bij een melding van een storing in het combinet van Liander?

Een storing aan de openbare verlichting op het combinet van Liander melden we dezelfde dag nog aan via het Openbare Verlichting Portal van Liander. 

Hoe handelt Liander de meldingen af?

Liander handelt de storingen af op volgorde van binnenkomst. Meestal komt er meteen dezelfde dag een monteur van Liander langs om te kijken of er misschien een zekering uit ligt in de schakelkast. Dat is meestal het geval. Hij draait er dan een nieuwe zekering in. Als de openbare verlichting daarna weer werkt, is voor Liander de storing opgelost. 

Wat gebeurt er als er daarna weer een storing is op dezelfde plek?

Als gemeente Beverwijk weer dezelfde storingsmelding krijgt, dan melden wij deze weer via het Openbare Verlichting Portal van Liander. We geven daarbij aan dat deze storing al eerder gemeld is, anders draaien ze er weer een zekering in en is het probleem nog niet verholpen. Het is de bedoeling dat Liander na de tweede melding de meetdienst laat komen. 

Als Liander gemeten heeft en weet waar de storing zit, dan moet er soms eerst een bodemonderzoek gedaan worden, voordat ze mogen gaan graven. Daarna wordt de storing hopelijk opgelost. 

Waarom duurt het vaak lang voordat de storing verholpen is?

Het duurt soms weken voordat de meetdienst van Liander kan komen. Dit komt doordat Liander een groot tekort heeft aan gecertifieerde monteurs die dit werk kunnen en mogen doen. 

De lange wachttijden komen ook doordat er vaak belangrijkere storingen zijn die eerder opgelost moeten worden, zoals bij huizen of bij fabrieken die zonder stroom zitten. Deze storingen gaan altijd voor. 

Er zijn op dit moment veel kabelstoringen. Niet alleen in de gemeente Beverwijk, maar ook in andere gemeenten waar Liander actief is.

Kan de gemeente ervoor zorgen dat kabelstoringen sneller opgelost worden?

Nee, helaas heeft de gemeente er geen invloed op hoe snel Liander de kabelstoringen oplost. 

Hoe komt het dat er nu zoveel kabelstoringen zijn?

Bij de aanleg van het nieuwe glasvezelnet zijn veel kabels (o.a. van openbare verlichting) van het eigen net van de gemeente en combinet van Liander op een of op meerdere plekken beschadigd. Helaas melden de bedrijven die deze graafschades veroorzaken dit meestal niet. 

Door alle regen van de afgelopen tijd is de grond heel erg nat. Daardoor kan het zijn dat de openbare verlichting kabels nu in het grondwater liggen. Door het vele water en de beschadigingen aan de kabels zijn er nu heel veel kabelstoringen. 

Door het vele water is het voor de meetdiensten vaak moeilijk om de beschadigingen aan de kabels op te sporen. 

Door de grote hoeveelheid van deze storingen is de wachttijd voor het oplossen van storingen in het combinet van Liander de laatste maanden behoorlijk opgelopen. 2 tot 8 weken is geen uitzondering. En soms duurt het nog veel langer. 

Wat gebeurt er met storingen in het eigen net van de gemeente?

Storingen in ons eigen gemeentelijk kabelnet kunnen we meestal redelijk snel opsporen en repareren.Â