Op 15 december start de nieuwe dienstregeling van de NS. Dat betekent voor Beverwijk dat de spitsintercity weer terugkomt. Van maandag tot en met donderdag gaat in de spitsrichting in de ochtend- en in de avondspits tweemaal een intercity tussen Alkmaar en Haarlem rijden, via onder meer Beverwijk.

Als gemeente zijn wij niet de baas over de spoorwegen. Maar we kunnen wel pleiten voor beter openbaar vervoer. En dat is precies wat we als gemeentebestuur de afgelopen jaren gedaan hebben. 

Als wethouder mobiliteit zou ik het liefst elk kwartier een trein hebben in plaats van elk half uur. Als je dan een trein mist, hoef je maar kort te wachten op de volgende. Zo wordt het OV aantrekkelijker voor mensen die meestal de auto pakken, want in de auto kun je weg wanneer je wil.

Ook hebben we de NS gevraagd of het station leuker gemaakt kan worden. En NS gaat dat doen: binnenkort komt er een StationsHuiskamer. Daar kun je warm zitten met een kop koffie, terwijl je op de trein wacht. Toch fijner dan alleen een kiosk.

Maar waarom zet de NS rond Beverwijk niet nu al meer treinen in? NS geeft aan dat, wanneer er meer treinen en conducteurs zouden zijn, ze die liever inzetten op plekken waar meer reizigers het OV inkomen als de treinen vaker rijden. Dat is nu niet zo rond Beverwijk, maar wel rond de grote steden. Maar: als blijkt dat er komende jaren toch meer mensen met de trein gaan vanuit Beverwijk, wordt de kans groter dat de NS alsnog een betere dienstregeling maakt. Kortom, als wij allemaal wat vaker de trein pakken, vergroten we de kans dat de NS er bij een volgende dienstregeling een schepje bovenop doet en Beverwijk nog beter bereikbaar wordt. 

Wethouder gemeente Beverwijk, Niek Wijmenga