Monument voor Tolvrijheid – Jaap Velserboer en Willem Bakkum
2002 Breestraat
Materiaal: staal en bladgoud
Wat maakt Beverwijk tot Beverwijk? Lijken we sterk op andere provinciesteden of is er iets waarin we ons onderscheiden? Op zoek naar de identiteit van Beverwijk doken Jaap Velserboer en Willem Bakkum in het verleden. Ze ontdekten dat Beverwijk in de Middeleeuwen een levendig handelsstadje was. De ligging was gunstig: aan het water en precies tussen Alkmaar en Haarlem in. Via de Pijp en het IJ had Beverwijk een directe verbinding met Amsterdam.
Graaf Jan I van Holland en Zeeland erkende deze strategische ligging en verleende Beverwijk in 1298 stadsrechten. Bakkum en Velserboer namen het zegel ofwel de officiële handtekening van diezelfde graaf, als basis voor hun kunstwerk.
Je ziet in het zegel een man te paard met een zwaard. De vaart zit er goed in: de ruiter galoppeert bijna weg uit het kunstwerk. Een geldstuk dat de stadsrechten verbeeldt. Het ‘luxaflex-effect’ wordt versterkt door de twee kleuren van het materiaal: donkerbruin staal en bladgoud. De ruiter staat gekanteld in de buitenring van de munt. Dit geeft het beeld zijn 3D uitstraling.
De plaquette draagt het ridderzegel van Graaf Jan I. Met daarbij de tekst: ‘Het past om de dingen die in de loop van de tijd voorvallen aan het geheugen van geschriften en aan de getuigenis van betrouwbare mannen toe te vertrouwen opdat ze niet met het verstrijken van de tijd verdwijnen.’